Keramiek Gent | Workshops en lessenreeks | Slow art en creatieve mindfulness | Meike Janssens
ls kunstenaar geef ik graag uitdrukking aan mijn gevoeligheden en de soms moeilijke relaties tussen mijn hoofd en handen, tussen mijn interne wereld en de buitenwereld, door middel van collages, mixed media en keramiek. Door mijn kunst te gebruiken als een uitlaatklep voor mijn emoties, kan ik mijn diepste gevoelens en fricties uiten en de wereld laten zien wat er in mij leeft.
Mijn collages en mixed media werken geven me de kans om verschillende lagen van emoties te combineren. Verschillende disciplines, verschillende materialen en verschillende lagen. Als mijn emoties, zoals mijn huid en zoals het weten en overdenken van mensen. Sommige materialen in harmonie, andere in frictie. Als momentopnames. Ik ben op zoek naar iets poëtisch waarin verschillende materialen met elkaar in dialoog gaan zoals hart en brein en zoals lichaam en aarde. Steeds vaker gegrond. Als een spel van harmonie en afstoten.
Zoals mijn foto’s en collages zijn ook mijn sculpturen momentopnames in de tijd.
Mijn huid dat mijn gedachten, littekens, vergroeigen en holtes verstopt. Vervellen of extra lagen leggen tot ik uiteindelijk terugkom tot mijn echte en pure zelf.
Met een wens en groei naar een vrij zijn van overdenken en steeds vergroeide gedachten als kronkels in mijn hoofd. Als dualiteiten. Door introspectie, bekijken en bekeken worden en naar buiten treden.
Tot ik uitiendelijk kan aarden en mezelf kan verbinden met al mijn delen.
Mijn sculpturen gaan refereren naar littekens, vergroeiIngen, omkapselen en met compassie omwindelen tot afgooien en afwerpen.
De mens heeft de neiging om chaos te willen structuren. De wereld en dus ook de mens in hokjes in te delen.
Vaak voelen hokjes De labels als een corset. Echter heb je zelf in handen of je ze aantrekt of verplaatst. Het werkt belemmerend, maar labels die echt passen kunnen ook bevrijden.
Over belemmering en persoonlijke groei. Over kwetsbaarheid als kracht.
Een persoonlijk verhaal in een breder perspectief
Labels kunnen soms aanvoelen als een korset, dat ons beperkt in onze bewegingen en ons verhindert om te zijn wie we echt zijn. Wat andere mensen over ons zeggen, kan ook aanvoelen als een litteken, dat ons blijft herinneren aan een bepaald moment of ervaring in ons leven.
Soms kan wat we meemaken in ons leven ook aanvoelen als een sculptuur op ons lichaam, die ons blijft begeleiden en beïnvloeden.
Maar net nadien kunnen we als mens kiezen om bepaalde dingen af te werpen en ons niet te laten beperken door deze labels en ervaringen.
We kunnen onze eigen identiteit vormgeven en onze eigen paden bewandelen, ongeacht wat anderen van ons denken of zeggen. We zijn sterker dan we denken en we hebben de kracht om te kiezen hoe we ons leven willen leiden.
Zaaddoosjes die langzaam verdorren, objecten die achtergelaten werden, die verloren zijn of dingen die simpelweg niet gezien worden.Lichaamsdelen ingepakt en onherkenbaar voor externe blikken. Anders geassembleerd, ingepakt met porselein, aangepast en onherkenbaar.
Als herinneringen die veranderen in tijd, ruimte en plaats. Dingen die je enkel weet door verhalen, gaten in je geheugen die anders opgevuld worden. Contouren die begrenzen, fungeren als grenspalen en tegelijk vaag zijn.
De schoonheid en kracht van de natuur zijn onvoorstelbaar en als kunstenaar wil ik dat graag tonen en vereren in mijn kunst. De natuur biedt ons ontelbaar veel inspiratie en laat ons zien hoe verbonden we zijn met de wereld om ons heen.
In mijn kunst probeer ik de schoonheid van de natuur te vangen en te laten zien hoe bijzonder en wonderbaarlijk deze is.
Of het nu gaat om de prachtige kleuren van de bloemen, de krachtige golven van de zee of de adembenemende bergen, ik wil deze schoonheid laten zien en ervaren door anderen.
Maar ik wil ook laten zien hoe kwetsbaar en fragiel de natuur soms kan zijn en hoe belangrijk het is om deze te beschermen.
Ik wil met mijn kunst een boodschap overbrengen en anderen inspireren om hun eigen verbondenheid met de natuur te ontdekken en deze te waarderen.
Voor mij is er iets ambigue aan het werk van Hockney.
Alles gelijkt op het eerste gezicht vakantie en ontspanning te ademen, maar er hangt een vreemde artificiële sfeer. Bijna te perfect. Een ontsnapping naar het beloofde vakantieoord, een droom, een walhalla.
Geïnspireerd op David Hockney’s A bigger splash
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |