Workshops en lessenreeks keramiek | Kunstwerken | Kunstenaar en keramiekatelier Gent Meike Janssens

 KUNSTENAAR: PORTFOLIO

VERBINDING DOOR KUNST

Achter mijn werk

Ik keer mij vaak naar binnen, bewust van mijn gevoeligheden, aandachtig voor dagelijkse ‘schoonheden’ en bewust van mijn herinneringen en mijn eigen veranderingen doorheen de tijd.
Ik creëer. Laat de gevoeligheden van een emotie of herinnering binnenkomen
Aandachtig zijn voor de wereld, voor wat rondom mij is, voor zon en schaduw voor tikkende regen,… . Mijn realiteit wordt zo gemaakt.
Ik heb een drang om te verzamelen, ik leg kleine archieven aan met allerlei gevonden materialen. Die mij inspireren in vorm, kleur en uiteindelijk getuige worden van een herinnering. Materialen die ik ook deel met jou in de workshops.
Mijn werk is oprecht, wat ruw, gelaagd en onvolmaakt. 
De objecten die ik verzamel vaak getekend door de tijd of onderdeel geweest van iemand’s herinnering, leven. 
Emoties en momentopnames zijn de triggers bij het maken van mijn kleine werkjes. Poëtisch. Verstilling van en in aandacht. 

Mijn werk: porselein, klei, keramiek, archief, foto, mixed media

My objects of interest ( dec’ 2021 – Ongoing)

Op zoek naar gevoeligheden en gevoelige materialen, verzamelaar van herinneringen en mijn blik in objecten 

Over vervellen, veranderen, meerdere lagen over elkaar, lidtekenweefsels, huid, texturen, licht en donker, herinneringen, doorzichten, … .

Vatbaar voor verandering van vorm, materiaal, context en tijd. Alle objecten en kunstvormen samen vormen een grote installatie, als een nooit afgewerkt verhaal dat telkens in elkaar haakt.

Intiem, kwetsbaar als een verstilde momentopname. Maar niet zonder angels en stekels.

Op die manier beïnvloed ik mijn “toekomstige herinneringen”. Want het ene gevonden object roept reeksen en verzamelingen op met allerlei gelijkaardige objecten. Ik ga op zoek, ga jagen en verzamelen. Waardoor ik gericht mijn eigen wereld, blik en toekomst vorm en vervorm.

Herinneringen. Veranderen. Vervagen. Vergeten. In transitie. Laag per laag. Ik.

Hunting and Collecting (2020 -ongoing)

Geboeid en gebeten door organisch restmateriaal en andere fragiele elementen.

Zaaddoosjes die langzaam verdorren, objecten die achtergelaten werden, die verloren zijn of dingen die simpelweg niet gezien worden.Lichaamsdelen ingepakt en onherkenbaar voor externe blikken. Anders geassembleerd, ingepakt met porselein, aangepast en onherkenbaar.

Als herinneringen die veranderen in tijd, ruimte en plaats. Dingen die je enkel weet door verhalen, gaten in je geheugen die anders opgevuld worden. Contouren die begrenzen, fungeren als grenspalen en tegelijk vaag zijn.

 

Mijn blik op de wereld, kleuren, vormen.

Mijn aparte blik op schoonheid in verval, verandering, roesten, verdorde elementen, op de grond gevallen of aangespoeld.

TouchSkin – SkinTouch (2020-2021)

Hoe kunst op mijn lichaam de begrenzing wordt tussen de wereld en mij

De mens heeft de neiging om chaos te willen structuren. De wereld en dus ook de mens in hokjes in te delen. 

Vaak voelen hokjes De labels als een corset. Echter heb je zelf in handen of je ze aantrekt of verplaatst. Het werkt belemmerend, maar labels die echt passen kunnen ook bevrijden.

Over belemmering en persoonlijke groei. Over kwetsbaarheid als kracht. 

Een persoonlijk verhaal in een breder perspectief

Dive into – Water en zeezichten. Eindeloze inspiratiebronnen

Dromen van vakantie, reizen in herinneringen – reizen in je hoofd. Ontsnappen uit de bubbel of in onze bubbel.

Voor mij is er iets ambigue aan het werk van Hockney.

Alles gelijkt op het eerste gezicht vakantie en ontspanning te ademen, maar er hangt een vreemde artificiële sfeer. Bijna te perfect. Een ontsnapping naar het beloofde vakantieoord, een droom, een walhalla.

 

Geïnspireerd op David Hockney’s A bigger splash

 

Werken met porselein, dat is altijd wat mixed media. Je werkt met gips, allerlei papier, glas, organisch materiaal en meer.

Ik voel mij een laborant/kunstenaar/vormgever. En meer. Heerlijk.